27. den  -  Pátek 9.6.2000  -  Arca - Santiago de Compostela

Délka etapy: 20,1 km.  Do cíle zbývá: 0 km.

Velmi časně, po šesté hodině, vyrážíme společně na krátkou závěrečnou etapu. V noci pršelo ale ráno, ač bylo zataženo, už naštěstí ne, až před cílem nás doprovází mírný deštík. Před městem procházíme kolem dráhy zdejšího dopravního letiště a já vzpomínám na svou loňskou první návštěvu Santiaga. Tehdy jsem sem sice přilétl z Madridu Boeingem 727 ale právě tady jsem se tenkrát nadchl pro absolvování pěší pouti, o které jsem už od několika svých španělských přátel nějaký čas věděl.

V obci Lavacolla si dáváme krátkou pauzu na svačinu v baru La Concha, pak pokračujeme již za mírného deště, který ale ani příliš nevnímáme, a přicházíme do velkého kempu na kopci Monte de Gozo, odkud se nám naskytl první pohled na Santiago. Od cíle našeho putování nás již dělila pouhá hodina chůze. Od kempu, situovaného na návrší nad městem, jdeme podél rušné silnice a následně procházíme ulicemi města až se kolem poledne ocitáme před katedrálou. Stojíme nějaký čas ve zvláštním rozpoložení v dešti před monumentálním chrámem a snažíme se vstřebat ten fakt, že putování je u konce. Jdeme dovnitř, kde s těžko popsatelným pocitem ohromné vděčnosti za zdárné dokončení pouti sedíme, rozjímáme a sledujeme frekventovaný turistický ruch, jenž se nás jakoby vůbec netýkal a plynul paralelně mimo naší dimenzi.

Poté, co jsme si vyzvedli tzv. Compostelu, listinu o absolvování pouti, ještě s batohama na zádech jdeme společně na oběd a následně se ubytováváme ve dvou malých rodinných pensionech, celá naše širší poutnická skupina by se do jednoho nevešla, je nás asi dvanáct a navíc se k nám připojili členové rodin brazilských poutníků, kteří přicestovali uvítat své putující blízké.

Večer nás Asunción provedla městem, kde donedávna studovala a které dobře zná, včetně zdejšího nočního života. Prošli jsme několik barů, ochutnávali zdejší víno, pivo a hlavně rozličné dary moře. Výborné jsou například mušle "almejas" a zejména jak je pod názvem "tigres" podávají v ostré omáčce v baru Trafalgar. Do pensionu se vracíme v časných ranních hodinách.

Monte de Gozo, 9.6.2000
Monte de Gozo. Zbývá hodina chůze do Santiaga.

Santiago, 9.6.2000
Vcházíme do Santiaga, kde nás na okraji města vítá socha poutníka.

Poutníci dorazili do Santiaga a odpočívají před pensionem.

Katedrála v Santiagu nás přivítala za deštivého počasí. Ale byli jsme v cíli!